اخبار مصر

محمد ثروت: مزيكا المهرجانات بترقصك في ثانية.. وفني مش بيأكل عيش

كشف الفنان محمد ثروت رأيه في الأغاني الشعبي وفن المهرجانات، وذلك خلال استضافته ببرنامج «واحد من الناس»، المذاع على شاشة قناة «الحياة»، ويقدمه الإعلامي عمرو الليثي.

[embedded content]

اضطر إلى سماع أغاني المهرجانات.. وربنا مع هاني شاكر

وقال «ثروت» إنه لا يسمع أغاني المهرجانات، ولكن يضطر إلى سماعها في التكاتك، «مش بسمعها لكن بلاقيها بتطلع لنا من التكاتك، ربنا مع هاني شاكر ويقدر يتناول هذا الموضوع بالشكل اللي يحمي فن مصر، ده اللي أقدر أقوله».

وتابع: «أنا في المقام الأول يهمني الكلام، الكلام اللي بيحمل إيماءات وحشة ومعاني مش مؤدبة ومفيهاش حياء، وييجي في المرتبة التانية اللي بيغني لازم يكون عنده مقاومات الغناء، أما نوع المزيكا معنديش اعتراض عليها».

[embedded content]

نجاح المهرجانات لأنه يخاطب الجسد

وواصل: «مفيش حاجة اسمها مهرجانات ولا علاقة لها بالأغاني، والمتعارف عليه إن المهرجان حدث ويمكن سموه كده بسبب الصخب اللي فيه والزعيق والرتم المفتعل أوي، ونجح لأنه بيخاطب الجسد، أو الجزء اللي بتقد فيه مقدار من حيائك، ده يرقصك في ثانية واحدة».

وأوضح «ثروت» أن الطرب مرتبط باللحن ويحب سماع أغاني الفنانات أنغام وأمال ماهر ومي فاروق ومروة ناجي ومحمد حماقي وتامر حسني وهيثم شاكر وعمرو دياب بالطبع.

[embedded content]

مقدرتش أواكب غيري ومعرفتش أغني بالليل

وعن عدم استكماله مجال التمثيل، قال إنه لا يعرف سبب ذلك، «فيه حاجات كتيرة في حياتي مش عارف مكملتهاش ليه، يمكن عشان انشغلت بالمهندس ومكنش بقدر أواكب غيري، فني مش بيأكل عيش ومينفعش».

ولفت أنه لم يشارك في حفلات ليلا مثل باقي المطربين: «مكنتش بعرف أغني بالليل، ومكنش ينفع، بس دي كانت إشكالية، مكنتش عارف أعمل فيها إيه، وعمري ما كنت مطرب الدولة»، موضحا أنه غنا شعبي، «بغني شعبي بس اللي هو الشعبي بجد، يعني أغاني رشدي وعبد المطلب والعزبي وبدرية السيد وسيد حواس وأنور العسكري». 


التفاصيل من المصدر - اضغط هنا

محمد ثروت مزيكا المهرجانات بترقصك في

محمد ثروت مزيكا المهرجانات بترقصك فيp كشف الفنان محمد ثروت رأيه في الأغاني الشعبي وفن المهرجانات وذلك خلال استضافته ببرنامج واحد من الناس المذاع على شاشة قناة الحياة ويقدمه الإعلامي عمرو الليثي p p p p embedded content p p p h2 اضطر إلى سماع أغاني المهرجانات وربنا مع هاني شاكر h2 p p p وقال ثروت إنه لا يسمع أغاني المهرجانات ولكن يضطر إلى سماعها

كانت هذه تفاصيل محمد ثروت: مزيكا المهرجانات بترقصك في ثانية.. وفني مش بيأكل عيش نرجوا بأن نكون قد وفقنا بإعطائك التفاصيل والمعلومات الكامله .

كما تَجْدَرُ الأشارة بأن الموضوع الأصلي قد تم نشرة ومتواجد على أخبار الوطن وقد قام فريق التحرير في صحافة نت الجديد بالتاكد منه وربما تم التعديل علية وربما قد يكون تم نقله بالكامل اوالاقتباس منه ويمكنك قراءة ومتابعة مستجدادت هذا الخبر او الموضوع من مصدره الاساسي.

أخبار الوطن فن وثقافة مصر 2022-1-23 155

نجوم و فن اليوم


( صحافة نت الجديد )محرك بحث إخباري لا يتحمل أي مسؤولية قانونية عن المواد المنشورة فيه لانها لا تعبر عن رأي الموقع..
كافة الحقوق محفوظة لـ ( صحافة نت الجديد ) © 2021-2016.